Beskid Mały: Międzybrodzie Bialskie – Czupel

Od skrzyżowania szos do Bielska Białej, Kęt, Żywca, z przystanku PKS Międzybrodzie Bialskie oraz od rozwidlenia szlaków czerwonego i żółtego z niebieskim kierujemy się za znakami czerwonymi krótko na płd. wsch. w stronę Żywca, mijając restaurację „Szarotka”. Zaraz za ośrodkiem wczasowym Huty „Kościuszko” znaki opuszczają szosę i skręcają w prawo na stromy stok wsch. ramienia Czupla.
Obok kilku zabudowań Międzybrodzia, później stromo i mozolnie podchodzimy polami na płd. Ścieżka prowadzi jednostajnie w górę trawiastą łąką ku granicy lasu świerkowego (od wyjścia 15 min.). Po prawej stronie widać masyw Hrobaczej Łąki i Bujakowską Górę. Po osiągnięciu granicy lasu panorama poszerza się – widać Jezioro Międzybrodzkie, wieś Międzybrodzie Bialskie oraz w prawo od Żaru grupę Wielkiego Cisownika. Ścieżka wyprowadza na obszerną trawiastą przecinkę i szlak jednostajnie wznosi się na płd. zach. Przekraczamy dwie małe śródleśne łączki i zwężoną drogą stromo podchodzimy za znakami przez lasy świerkowe do miejsca gdzie umieszczona jest tablica przeciwpożarowa (od Międzybrodzia 30 min.). Z prześwitów rzadszego lasu po prawej widać grzbiet Nowego Światu z polami.

Czupel - Widok z Międzybrodzia Bialskiego
Czupel – Widok z Międzybrodzia Bialskiego

Krótki odcinek zarośniętego wąwozu i łagodniej w górę, przez bukowy młodnik. Z prawej strony rejon przełęczy Przegibek, Sokołówka oraz Magurka Wilkowicka ze schroniskiem, w tyle zbiorniki wodne – Międzybrodzki oraz w Czańcu. Łukiem skręcamy na płd. Szlak nasz łączy się z drogą dochodzącą z lewej. Teren wyrównuje się, na wprost widok na potężną zalesioną kopułę Czupla (z Międzybrodzia 1 godz.). Tutaj uwaga – mylne orientacyjnie miejsce! Po przejściu płaskiego odcinka rozwidlenie dróg, gdzie opuszczamy dotychczasową szeroką drogę. Szlak pnie się stromo w górę na zach. i płd. zach., po czym łagodniej ku granicy wysokopiennego lasu. Z prawej na płd. zach. potok i wieś Ponikiew oraz serpentyny drogi na przełęcz Przegibek. Od granicy lasu – w tyle za Żarem nad Porąbką – Pasmo Bukowskiego Gronia i Złotej Góry oraz Wielki Cisownik.
W lesie mieszanym podchodzimy jednostajnie kamienistą drogą na płd. Droga zmniejsza nachylenie i łukiem na płd. zach. i zach., stokiem Czupla, dochodzi do jego głównego grzbietu i znaków niebieskich. Od Międzybrodzia Bialskiego 1 godz. 30 min. Stąd na szczyt Czupla w prawo za znakami niebieskimi jeszcze ok. 20 nim.