Targanice – Jawornica – Leskowiec – Andrychów

Wycieczka niezbyt trudną, jednak w przypadku pieszego przejścia z Andrychowa do Targanie przedłuży się o 5 km. Zapoznaje z najwyższymi partiami wschodniej części Beskidu Małego. Duże obszary pięknych lasów, wśród których rezerwat przyrody pod Łamaną Skałą. Rozległe widoki, zwłaszcza z Leskowca.

TRASA PIESZA 1 dzień: Targanice — Jawornica (830 m) – Potrójna (884 m, żółty szlak) — Łamana Skała (929 m) — Leskowiec (922 m, czerwony szlak); 5 godz., nocleg w schronisku. 2 dzień: Leskowiec – Gancarz (802 m) — Kobyla Głowa (545 m) — Wapienica (531 m) — Pańska Góra (432 m) — Andrychów (szlak zielony); 3.30 godz.

DOJAZD. Bielsko-Biała – Kęty – Andrychów – Targaniee (39 km). POWRÓT tą samą drogą.

OPIS TRASY PIESZEJ
1 dzień. Przy przystanku PKS Targanice-Centrum napotykamy szlak żółty, którym skręcamy w lewo koło kościoła, łagodnie podchodząc wśród domów w prawo do skraju lasu (25 min). Warto spojrzeć stąd na wznoszącą się po przeciwnej stronie doliny Złotą Górę. Nazwa tego szczytu pochodzić ma od kamieni ze złotym połyskiem, spotykanych na jej stokach. Skręcamy teraz w lewo w las, podchodząc stromym zboczem. Po około 20 min stok łagodnieje, skręcamy w lewo i pokonujemy kolejny znacznie nachylony odcinek drogi. Wkrótce szlak osiąga grzbiet, wznosi się nim już łagodnie. Z lewej widok z leśnej przecinki na pn., na okolice Andrychowa. Niedługo wychodzimy na bezleśny szczyt Jawornicy (830 m) z krzyżem (z Targanic około 1.30 godz.).
Na szczycie znajdują się tablice objaśniające panoramą Beskidu Małego w kierunku wschodnim i południowym. Na pn. wsch. widać pasemka Ostrego Wierchu i Bliźniaków, na pn. Andrychów. Na południu bliska Potrójna, a w lewo od niej dalsze szczyty, przez które prowadzić będzie opisywana trasa: Łamana Skała, Leskowiec, Jaworzyna (890 m) i Gancarz.

Gancarz

Schodzimy łagodnie na południe, mijamy źródło, po czym rozpoczynamy łagodne podejście lasem. Z prześwitów otwierają się fragmentaryczne widoki na Leskowiec i Gancarz oraz na opadające ku wsi Rzyki ramię Potrójnej. Po około 40 min marszu dochodzimy do samotnej ubogiej zagrody na polanie, skąd krótko wznosimy się lasem na pokryty polami szczyt. Samą kulminację Potrójnej osiągamy skręcając na grzbiecie w prawo (z Targanic około 2.15 godz.).
Z Potrójnej rozciąga się widok na pn.-wsch. część Beskidu Małego; panorama ta jest podobna do widoku z Jawornicy. Widać także częściowo Beskid Żywiecki z wyróżniającą się Babią Górą.

Tagi: bramy Andrychów, meble Andrychów, dźwigi Andrychów, usługi dźwigowe Andrychów