Ślemień – Łamana Skała

Dojście do wsi Las z centrum Ślemienia: obok kościoła, a następnie wariantem szosy Żywiec – Sucha. Po ok. 10 min. skrzyżowanie dróg: Zadziele – Ślemień – Sucha Beskidzka, gdzie skręt w prawo w stronę Suchej Beskidzkiej. Stąd krótko do przystanku PKS Las – „Pod Borem”. (Od Ślemienia 20 min.).
Z przystanku PKS Las szlak prowadzi nadal szosą na wsch. Po lewej stronie ośrodek wczasowy Kopalni „Jowisz” w Wojkowicach oraz zabudowania wsi Las (z Lasu pochodził działacz chłopski Jan Siwiec). Szosa Sucha – Żywiec należy do najbardziej malowniczych dróg w rejonie Kotliny Żywieckiej. W prawo na płd. widok na wzniesienia pasma Pewelskiego – Maleszaków Groń i Kościankę. Po przekroczeniu garbu terenowego podchodzimy na przełęcz stanowiącą wododział dorzeczy Skawy i Soły.
Znaki niebieskie skręcają z szosy w lewo (z centrum Ślemienia 30 min., z Lasu 15 min.) i koło grupy zabudowań wchodzą do sosnowego lasu. Przez las idziemy krótko i łagodnie w górę do rozwidlenia trzech dróg, gdzie szlak zawraca niemal o 180 stopni i ścieżką jednostajnie podchodzi na wsch. Po przecięciu ukośnej drogi należy utrzymać dotychczasowy kierunek marszu. Droga biegnie kamienistym holwegiem, pomiędzy świerkowymi młodnikami i połaciami wysokopiennego lasu świerkowego. Wznosimy się w ogólnym kierunku na pn. lub pn. wsch. mozolnie i jednostajnie. Po dłuższym podejściu wyrównanie terenu z widokiem na wprost na podszczytowe partie Łamanej Skały; w tyle – za Pasmem Pewelskim – stożek Romanki (z Lasu 45 min., ze Ślemienia ok. 1 godz.).

Okrążając grzbiet w lewo, znaki niebieskie obniżają się nieznacznie na pn. zach. Po prawej stronie w dole wieś Kuków oraz Wajdów Groń. W tyle pasmo Magurki nad Suchą, a na wsch. sylwetki Żurawnicy i Lipskiej Góry. Następny odcinek idziemy gęstym lasem (wychodnie piaskowca), potem przez rzadki las świerkowy i mijamy pas młodników z ujęciem na wprost Gibasów Gronia, a na prawo, w głębi, kulminacji Łamanej Skały (od Lasu 1 godz., ze Ślemienia 1 godz. 30 min.).
Teraz uwaga! Dochodzimy do rozwidlenia dróg, z którego należy skierować się w górę na zach. ku grzbietowi Gibasów Gronia i dalej do wyrównania terenu, gdzie z lewej strony doprowadzają dwie drogi. Skręcamy w prawo ku pn. Pokonujemy niewielki garb terenowy oraz przecinamy polanę malowniczo usytuowaną pod zalesionym szczytem Gibasów Gronia. Na prawo w dole widoczna Żurawnica.
Gęstymi mieszanymi lasami trawersujemy Gibasów Groń na pn., po czym jednostajne i mozolne podejście do miejsca gdzie znaki niebieskie skręcają w prawo i spotyka ją się ze znakami zielonymi prowadzącymi z Przełęczy Kocierskiej (droga nr 15) (od PKS Las 1 godz. 30 min., ze Ślemienia ok. 2 godz.).
Za znakami niebieskimi i zielonymi przez lasy świerkowe lub mieszane podchodzimy jednostajnie na pn. wsch. ku grzbietowi Łamanej Skały. Przy szlaku zielona drewniana kapliczka na drzewie, a po chwili granica rezerwatu przyrody „Madohora”. Trawiastą ścieżką, ukosem po stoku Łamanej Skały, dochodzimy niemal płasko do głównego węzła szlaków. Od PKS Las 1 godz. 45 min. – 2 godz., ze Ślemienia 2 godz. 15 min. – 2 godz. 30 min.