Mrzeżyno

Odcinek z Dźwirzyna do Mrzeżyna (20,4 km) przebywamy autobusem PKS.
Historia Mrzeżyna, niegdyś portu Trzebiatowa, ściśle związana jest z historią tego miasta.
W XIII wieku, w okresie kiedy Trzebiatów otrzymał prawa miejskie, rzeka Rega wpadała do morza w północno-zachodnim krańcu jeziora Resko, czyli około 4 km na wschód od Mrzeżyna. Przy ujściu położona była wieś rybacka Regoujście – wzmiankowana po raz pierwszy w dokumencie z roku 1250. W roku 1287 książę Bogusław IV oraz przeor klasztoru w Białobokach, Thilboldus, zezwolili aby mieszkańcy Trzebiatowa utrzymywali port Regoujście, poprawili go i zachowywali w dobrym stanie.
Żegluga i handel rozwijały się pomyślnie. Od roku 1416 Trzebiatów należał do Hanzy. Regoujście liczyło około 300 mieszkańców. Przypuszcza się, że była tam jedna z dwu najstarszych (obok Wisłoujścia) latarnia morska na polskim wybrzeżu. Zazdrosnym okiem patrzyły na to sąsiednie miasta: Kołobrzeg i Gryfice, które chciały Trzebiatów zniszczyć. I rzeczywiście. W roku 1456 kołobrzeżanie zatopili w ujściu Regi stare statki załadowane kamieniami, blokując w ten sposób wejście do portu. Prądy morskie, fale i piasek spowodowały, że port w Regoujściu zamarł całkowicie. (W połowie XIX wieku gwałtowne północne sztormy rozmyły w rejonie dawnego Regoujścia brzeg, odsłaniając resztki dawnych konstrukcji budowlanych).
W roku 1457 Trzebiatów przekopał nowe łożysko dla rzeki Regi. Po wykonaniu przekopu, kupcy trzebiatowscy ożywili swoją działalność. Walka konkurencyjna z Kołobrzegiem przybrała na sile. W roku 1497, kupiectwo Trzebiatowa poniosło dotkliwą stratę, gdy w czasie silnego sztormu znaczna ilość ich statków zakotwiczona na redzie Mrzeżyna, została zatopiona.

Mrzeżyno
Mrzeżyno

W roku 1499, w nowym ujściu Regi, zamieszkiwał tylko karczmarz, ale z dokumentu z 14 stycznia 1538 roku wynika, że istniejąca tam osada była już od dawna zamieszkiwana. Na ten okres datujemy więc założenie osady Mrzeżyno.
W roku 1787 zamieszkiwało, w Mrzeżynie 24 rybaków. Na zachodnim brzegu ujścia położone były warsztaty szkutnicze. I tak np. w roku 1781 zbudowano tam żaglowiec „Marie Charlotte” wartości 13 tysięcy talarów, a w roku 1802 galeon „Atalanta” wartości 10 tysięcy talarów.
O dużym znaczeniu portu w Mrzeżynie niech świadczą resztki zniszczonych falochronów, które w roku 1861 były widoczne, gdy morze — prawdopodobnie na skutek niskiego stanu wody odsłoniło około 200 m dna. Okazało się, że falochrony te były o 2 stopy dłuższe od ówczesnych analogicznych budowli w Kołobrzegu.
W drugiej połowie XIX wieku rząd pruski rozważał poważniejszą rozbudowę portu w Mrzeżynie. Plan ten nie wyszedł jednak poza sferę zamierzeń.
W latach 1873 i 1884 potężne sztormy z północnego zachodu, połączone ze spiętrzeniem wód na Bałtyku, spowodowały zalanie całej wioski i przyległych nizin.
Od roku 1840 Mrzeżyno jest kąpieliskiem morskim. W roku 1924 zanotowano 415 stałych mieszkańców i 2 245 letników. Obecnie Mrzeżyno jeszcze bardziej pociąga urlopowiczów. W sezonie roku 1961 wieś przyjęła ponad 10 tysięcy osób.

You May Also Like