Darłowo i Darłówko

Pozostawione przez Niemców w awanporcie wraki to niedokończone kadłuby pontonów.
Po wyzwoleniu, 9 stycznia 1946 roku, duński statek „Helene” zapoczątkował przeładunki międzynarodowe w odzyskanym porcie darłowskim. Do końca miesiąca obsłużono 17 statków, a w pierwszej połowie lutego dalsze 24. Były to przeważnie statki bander szwedzkich, duńskich i fińskich.
W tym krótkim czasie wyeksportowano około 65 tysięcy ton węgla. Małe szkunery brały po 100, 150 do 300 ton ładunku i często pod żaglami wychodziły z portu.
Pomimo nieprzystosowania urządzeń i pomimo posługiwaniem się wyłącznie transporterami, przeładowano w sześciu miesiącach 1948 roku więcej niż w całym roku 1938.
W ciągu 10 miesięcy 1951 roku, a więc roku, w którym gwałtownie zaczęto ograniczać przeładunki, w porcie było 241 statków, które zabrały 45,3 tysięcy ton węgla, 2 tysiące ton innych ładunków masowych i 800 ton drobnicy.


Od roku 1951 tak jak wszystkie małe porty, Darłowo przestawiło się wyłącznie na rybołówstwo.
Obecnie Przedsiębiorstwo Połowów i Usług Rybackich „Kuter” i Spółdzielnia Pracy Rybołówstwa Morskiego „Ławica” eksploatuje 7 superkutrów 24-metrowych i 41 kutrów 17-metrowych, zatrudniając ogółem 770 osób. W roku 1964 złowili oni razem 8809 ton ryb — głównie dorsza i śledzia.
Darłowscy rybacy posiadają dużą sieciarnię; warsztaty remontowe kutrów, wędzarnię ryb i fabrykę mączki rybnej.
Mączka rybna oraz siloryb to cenne pasze treściwe dla rolnictwa. Mączka rybna stanowi paszę o wyjątkowo wysokich walorach odżywczych. Odznacza się dużą zawartością łatwo przyswajalnego przez organizmy, żywe białka (50-64% wagi), soli mineralnych (wapnia i fosforu) oraz witamin (A i D). Jej znaczenie dla naszego bilansu zbożowo-paszowego obrazuje np., fakt, że 1 kg mączki rybnej zastępuje z powodzeniem 17 kg ziarna. Jednocześnie jest to produkt wyjątkowo tani. W porównaniu do zbóż (pszenica, żyto) mączka rybna jest 3,5 razy tańsza.
Siloryb, to po prostu pulpa rybna, powstała w wyniku zmielenia ryb i odpadów rybnych z domieszką kwasów konserwacyjnych (mrówkowy, solny, siarkowy itp.).
W dalszych swoich planach darłowscy rybacy mają rozbudowę warsztatów remontowych kutrów i nabrzeży postojowych, budowę magazynów zaopatrzeniowych i fabryki lodu łuskowego.
Sporadycznie wchodzą do portu darłowskiego nieduże statki handlowe, przeważnie skandynawskie i przeważnie ze zbożem do dużego elewatora stojącego przy nabrzeżu.
Przy ulicy Szpitalnej 1, niedaleko zamku, mieści się Zasadnicza Szkoła Rybołówstwa Morskiego. Szkoła ta jest jednokierunkowa, nastawiona na kształcenie motorzystów statków rybackich. Okres nauki trwa trzy lata i o przyjęcie do szkoły ubiegać się mogą chłopcy po ukończeniu 8 klas szkoły, podstawowej i wykazujący się dobrym stanem zdrowia. W okresie trwania nauki wszyscy uczniowie korzystają z bezpłatnego umundurowania i zakwaterowania w internacie, który jest obowiązkowy.
Darłowo jest portem schronienia dla wszystkich statków o odpowiednim tonażu i zanurzeniu. Obok jednostek rybackich w porcie stoją przycumowane do nabrzeży, będące zawsze w pogotowiu holowniki, pilotówka oraz statek ratowniczy.

You May Also Like